Pages

Saturday 28 September 2013

teknologi dalam pendidikan

Kepentingan teknologi pendidikan dalam pengajaran dan pembelajaran






Kepentingan teknologi pendidikan dalam pengajaran dan pembelajaran

• Melicinkan proses pengajaran dan pembelajaran kerana berfokuskan kepada isi-isi penting kepada topik yang akan disampaikan. 

• Menjimatkan masa, tenaga dan wang. 
• Mengelakkan rasa bosan pelajar seterusnya mengekalkan minat pelajar. Ia juga boleh menghiburkan pelajar. 
• Mengelakkan berlakunya tidak faham atau salah tafsir terhadap konsep melalui deria melihat, mendengar atau menyentuh. 
• Membetulkan sebarang kekeliruan atau salah tafsir kerana ia memberi sesuatu gambaran yang menyeluruh dan jelas sesuatu konsep dan kaitannya dengan kehidupan seharian. 
• Ia mesti digunakan untuk pengajaran dan bukan untuk hiburan dan membuang masa. 
• Penggunaannya mesti dirancang dalam tiga peringkat iaitu:

 - merancang masa dan cara bagaimana mengaitkannya dengan topik pengajaran.
semasa kegunaan 
- merancang ulasan dan penekanan aspek-aspek penting yang dapat membantu pembelajaran selepas kegunaan
 - merancang aktiviti lanjutan seperti soalan-soalan, kesimpulan dan penilaian.


• Ia mesti dipilih berdasarkan kesuaiannya dari segi topik dan objektif pelajaran, latar belakang pelajar, saiz kelas dan keadaan fizikal bilik darjah. 

• Ia mesti digunakan untuk mencapai sesuatu objektif pelajaran dan peringkat perkembangan pelajaran itu sama ada:

- pengenalan topik

- perkembangan pelajaran iaitu penerangan konsep
- penutup dan kesimpulan topik pelajaran
- penilaian kefahaman terhadap topik

• Digunakan mengikut masa yang sesuai iaitu masa yang dapat merangsang pembelajaran 

• Digunakan dengan merujuk kepadanya dan bukan sekadar untuk menunjuk-nunjuk sahaja. 
• Selepas digunakan tanggalkan atau ubah supaya tidak mengganggu pelajar belajar seterusnya. 
• Setelah tamat sesi pengajaran, pamerkan untuk rujukan kelas di papan buletin kelas.
Ciri-ciri dan jenis teknologi pendidikan yang baik
• Alat yang dapat menjelaskan idea - idea yang kabur dan menrangkan isi-isi pelajaran.
Contoh: Penggunaan cek terbuka dan tertutup yang telah diperbesarkan 
• Alat yang besar dan jelas untuk dilihat oleh semua pelajar.
Contoh: Tulisan dan angka yang ditulis dalam transperensi mestilah besar dan jelas. 


0 comments:

Post a Comment

About me

 

sewangi lavender Design by Insight © 2009